აჩაჩა ურემი: განსხვავება გადახედვებს შორის
(ახალი გვერდი: <center><small>აჩაჩა ურემი</small></center> იგივე: ''აჩეჩა ურე...) |
|||
(არ არის ნაჩვენები 8 მომხმარებელთა 2 შუალედ ვერსიებში) | |||
ხაზი 1: | ხაზი 1: | ||
+ | <div class="img-thumbnail color-border-dotted"> | ||
+ | {{#evt:service=youtube|id= https://www.youtube.com/watch?v=nyqfH87p_sY | ||
+ | |alignment=right|dimensions=320|description=<center><small> აჩაჩა ურემი. ავტორი და რეჟისორი: სოსო სტურუა, ოპერატორი: ანზორ ქათამაძე </small></center>}} </div> | ||
+ | |||
[[ფაილი:Achacha_uremi.JPG|thumb|right|<center><small>აჩაჩა ურემი</small></center>]] | [[ფაილი:Achacha_uremi.JPG|thumb|right|<center><small>აჩაჩა ურემი</small></center>]] | ||
− | იგივე: ''აჩეჩა ურემი'', ტრანსპორტის ერთ-ერთი სახეობა ძველ საქართველოში. იყენებდნენ ყოველგვარი ტვირთის საზიდად. გავრცელებული იყო დასავლეთ საქართველოს მთაგორიან ადგილებში - ზემო და შუა იმერეთში, რაჭა-ლეჩხუმში, სამეგრელოს ზოგ კუთხეში. ზემო იმერეთის ძნელადსავალ ადგილებში დღემდე არ დაუკარგავს მნიშვნელობა. | + | <big>'''აჩაჩა [[ურემი]]'''</big> |
+ | ---- | ||
+ | იგივე: '''აჩეჩა [[ურემი]]''', ტრანსპორტის ერთ-ერთი სახეობა ძველ საქართველოში. იყენებდნენ ყოველგვარი ტვირთის საზიდად. გავრცელებული იყო დასავლეთ საქართველოს მთაგორიან ადგილებში - ზემო და შუა იმერეთში, რაჭა-ლეჩხუმში, სამეგრელოს ზოგ კუთხეში. ზემო იმერეთის ძნელადსავალ ადგილებში დღემდე არ დაუკარგავს მნიშვნელობა. | ||
აჩაჩა ურემს საქართველოს სხვადასხვა კუთხეში სხვადასხვა სახელი აქვს (ჩოჩიალა, ფრჩხილა, მარხილა, მთის, ფიცრული, ხოხოკია ანუ ხოხა), ზოგადად კი ცნობილია იმერული ურმის სახელით. იგი ქართულ ორთვლიან ურემზე პატარა და ბევრად უფრო დაბალია, კონსტრუქციულადაც მისგან რამდენიმე განსხვავებულია. | აჩაჩა ურემს საქართველოს სხვადასხვა კუთხეში სხვადასხვა სახელი აქვს (ჩოჩიალა, ფრჩხილა, მარხილა, მთის, ფიცრული, ხოხოკია ანუ ხოხა), ზოგადად კი ცნობილია იმერული ურმის სახელით. იგი ქართულ ორთვლიან ურემზე პატარა და ბევრად უფრო დაბალია, კონსტრუქციულადაც მისგან რამდენიმე განსხვავებულია. | ||
− | აჩაჩა ურემში შერწყმულია გორვის (თვლები) და თრევის (ფრჩხილა) პრინციპი. დაღმართში ფრჩხილები ავტომატურად ამუხრუჭებს მას - რაც უფრო მძიმეა ტვირთი, მით უფრო მეტად აწვება ძარა ფრჩხილებს და აძნელებს სვლას. ვაკეზე და აღმართში ფრჩხილები ნაკლებად ეხება. ზოგჯერ კი სულ სცილდება ხოლმე მიწას. მნიშვნელობა აქვს ძარაზე ტვირთის სწორ განაწილებას. კონსტრუქციულად აჩაჩა ურემი წააგავს ქართულ წეწენა - წინამავალ სახვნელებს (ქსნური მთის გუთანი ანუ აჩაჩა, რაჭული სახვნელი). | + | აჩაჩა ურემში შერწყმულია გორვის (თვლები) და თრევის (ფრჩხილა) პრინციპი. დაღმართში ფრჩხილები ავტომატურად ამუხრუჭებს მას - რაც უფრო მძიმეა ტვირთი, მით უფრო მეტად აწვება ძარა ფრჩხილებს და აძნელებს სვლას. ვაკეზე და აღმართში ფრჩხილები ნაკლებად ეხება. ზოგჯერ კი სულ სცილდება ხოლმე მიწას. მნიშვნელობა აქვს ძარაზე ტვირთის სწორ განაწილებას. კონსტრუქციულად აჩაჩა ურემი წააგავს ქართულ წეწენა - წინამავალ სახვნელებს (ქსნური მთის [[გუთანი]] ანუ აჩაჩა, რაჭული სახვნელი). |
---- | ---- | ||
'''''წყარო''''' | '''''წყარო''''' | ||
+ | * <small>გეგეშიძე მ., ქსე, ტ. 2, გვ. 72, თბ., 1977 წ.</small> | ||
− | |||
---- | ---- | ||
[[კატეგორია:ა]] | [[კატეგორია:ა]] | ||
ხაზი 15: | ხაზი 21: | ||
[[კატეგორია:რაჭა]] | [[კატეგორია:რაჭა]] | ||
[[კატეგორია:ლეჩხუმი]] | [[კატეგორია:ლეჩხუმი]] | ||
− | [[კატეგორია:სამეგრელო | + | [[კატეგორია:სამეგრელო]] |
[[კატეგორია:გზა და ტრანსპორტი]] | [[კატეგორია:გზა და ტრანსპორტი]] |
მიმდინარე ცვლილება 17:47, 5 აპრილი 2025 მდგომარეობით
აჩაჩა ურემი
იგივე: აჩეჩა ურემი, ტრანსპორტის ერთ-ერთი სახეობა ძველ საქართველოში. იყენებდნენ ყოველგვარი ტვირთის საზიდად. გავრცელებული იყო დასავლეთ საქართველოს მთაგორიან ადგილებში - ზემო და შუა იმერეთში, რაჭა-ლეჩხუმში, სამეგრელოს ზოგ კუთხეში. ზემო იმერეთის ძნელადსავალ ადგილებში დღემდე არ დაუკარგავს მნიშვნელობა.
აჩაჩა ურემს საქართველოს სხვადასხვა კუთხეში სხვადასხვა სახელი აქვს (ჩოჩიალა, ფრჩხილა, მარხილა, მთის, ფიცრული, ხოხოკია ანუ ხოხა), ზოგადად კი ცნობილია იმერული ურმის სახელით. იგი ქართულ ორთვლიან ურემზე პატარა და ბევრად უფრო დაბალია, კონსტრუქციულადაც მისგან რამდენიმე განსხვავებულია.
აჩაჩა ურემში შერწყმულია გორვის (თვლები) და თრევის (ფრჩხილა) პრინციპი. დაღმართში ფრჩხილები ავტომატურად ამუხრუჭებს მას - რაც უფრო მძიმეა ტვირთი, მით უფრო მეტად აწვება ძარა ფრჩხილებს და აძნელებს სვლას. ვაკეზე და აღმართში ფრჩხილები ნაკლებად ეხება. ზოგჯერ კი სულ სცილდება ხოლმე მიწას. მნიშვნელობა აქვს ძარაზე ტვირთის სწორ განაწილებას. კონსტრუქციულად აჩაჩა ურემი წააგავს ქართულ წეწენა - წინამავალ სახვნელებს (ქსნური მთის გუთანი ანუ აჩაჩა, რაჭული სახვნელი).
წყარო
- გეგეშიძე მ., ქსე, ტ. 2, გვ. 72, თბ., 1977 წ.