გადასვლა: ნავიგაცია, ძებნა

კერა: განსხვავება გადახედვებს შორის

 
(3 შუალედური ცვლილებები იმავე მომხმარებლის მიერ არ არის ნაჩვენები)
ხაზი 1: ხაზი 1:
[[ფაილი:Kera1.jpg|right|thumb|275px|link=|<center><small>კერა. გუდაბერტყას მტკვარ-არაქსის კულტურის ნამოსახლარი. ძვ. წ-აღ. III ათასწ.</small></center>]]
 
 
[[ფაილი:Kera.jpg|right|thumb|275px|link=|<center><small>კერა სვანურ მაჩუბში</small></center>]]
 
[[ფაილი:Kera.jpg|right|thumb|275px|link=|<center><small>კერა სვანურ მაჩუბში</small></center>]]
 
<big>'''კერა'''</big>
 
<big>'''კერა'''</big>
 
----
 
----
 
'''სინონიმები: კერია, შუაცეცხლი'''
 
'''სინონიმები: კერია, შუაცეცხლი'''
 
+
ქართველი ხალხის ძველ საცხოვრებელ ნაგებობებში (მთის სახლი, დასავლეთ საქართველოს ოდა, დარბაზული სახლი) კერა საცხოვრებლის ცენტრში იყო გამართული. აქ შედიოდა ცეცხლის დასანთები და შესანახი ადგილი — [[ყვერბი]], პურის გამოსაცხობი ოთხფეხა კერა (სვანეთი), ჯაჭვის ჩამოსაკიდებელი — [[აყარი]] და სასანთლე — [[საკვარე]].
ცეცხლის დასანთები და შესანახი ადგილი საცხოვრებელში. მისი გამოყენება ადამიანმა ისწავლა განვითარების ადრინდელ საფეხურზე. ფიქრობენ, რომ 2 000 000 1 800 000 წლის წინ ცეცხლს იყენებდა უძველესი ადამიანი ე. წ. [[ბოისეს პარანთროპი]], რომლის ნაშთები აღმოჩენილია ტანზანიაში, [[ოლდუვაის ხეობა]]ში (ლუის ლიკის გათხრები), ჩინეთში, [[ჯოუკოუდიანის მღვიმე]]ში, [[აშელი|აშელური]] ხანის ადამიანის — [[სინანთროპი]]ს ნამოსახლარში აღმოჩნდა ხანგრძლივი დროის განმავლობაში მუდმივი ცეცხლის კვალი და ქვებისაგან მოწყობილი კერის ნაშთები. აშელური ხანის კერის ნაშთები მიკვლეულია დასავლეთ ევროპაშიც. [[მუსტიე]]ს ხანიდან კერა გვხვდება ადამიანის ყველა ნამოსახლარში. ცნობილია კერასთან მიცვალებულთა დაკრძალვის შემთხვევებიც.
+
# ცეცხლის დასანთები და შესანახი ადგილი მიწურიატაკიანი, ანუ [[სოხანე|სოხანეიანი]] საცხოვრებლის ცენტრში (სინ. ყველფი); კერასთან სრულდებოდა სხვადასხვა სახის რიტუალები: პატარძლის წაღმა დაბრუნება, მესისხლეთა შერიგება და სხვა,;
 +
#. [[დედაბოძი|დედაბოძებს]] შორის, ორ მეტრ სიგრძესა და მეტრნახევარ სიგანეზე, შუა ადგილას, თხუთმეტიოდე სანტიმეტრის სიღრმეზე ჩაწყობილი ქვის დიდი ლოდები, რომელთაც სიპებს უწოდებდნენ (ფშავი);
 +
#. ორ-სამსართულიანი მოხეური სახლის ქვედა სართულზე, სარკმელთან ახლოს, კეთდებოდა, რომ ბოლი უფრო ადვილად გასულიყო, ხოლო ზედა სართულზე კერა - სამყოფოს უმნიშნელოვანესი ელემენტი იყო;
 +
#. ზედშედგმული ჯარგვლის მეორე სართულზე, საცხოვრებელ ოთახში, ე.წ. ოდაში, მარცხენა კედლის სიახლოვეს, სპეციალურად მოწყობილ მიწაყრილზე, დადებული ორი ქვა. მიწაყრილი უსაფრთხოების მიზნით ხის ჩარჩოში იყო ჩასმული;
 +
#. სვანური [[ქორი|ქორის]] პირველ სართულზე, [[მაჩუბი|მაჩუბის]], შუა ადგილას მდგარი რკინის ოთხფეხი, (გავრცელებული იყო სხვა კუთხეებშიც), რომელზედაც დადგმულია თხელი ფიქალი ქვა (კა). გამოიყენება პურის საცხობადაც. ჰქონდა საკულტო მნიშვნელობაც (სვანეთი).
  
 
საქართველოში უძველესი კერა (გარკვეულად განლაგებული ქვები, ორმო, რომელსაც ცეცხლის კვალი ეტყობა) გვხვდება ადრინდელი მუსტიეს ხანაში (წოფი, ბრინჯაოს მღვიმე), გვიანდელი მუსტიეს ხანაში (ჯრუჭულის მღვიმე) და ზედა პალეოლითის მთელ რიგ ძეგლებში (დევისხვრელი და სხვა). შელავერში, იმირში და ხრამის დიდ გორაზე (ძვ. წ. VI—V ათასწლეული) ნაგებობებში და ზოგჯერ მის გარეთაც გვხვდება თიხის კერები. ხრამის დიდ გორაზე კერებში ნაპოვნი თიხის ანთროპომორფული ქანდაკებანი (ერთ მათგანში 17). გამომწვარი თიხის კერები გვხვდება მტკვარ-არაქსის კულტურის (ძვ. წ. IV ათასწლეულის დასასრული—ძვ. წ. III ათასწლეულის დასაწყისი) ძეგლებში (ოზნი, ქვარაცხელები, გუდაბერტყა, ამირანის გორა და სხვა). წრიული ფორმის თიხის გამომწვარ კერას შიგა მხარეს აქვს რამდენიმე შვერილი. კერებს იყენებდნენ გასათბობად, საჭმლის მოსამზადებლად. ამავე დროს ის ოჯახის წმინდა, საკულტო ადგილიც იყო. იქ სრულდებოდა სხვადასხვა რელიგიური რიტუალი, ცდილობდნენ მასში ცეცხლი არ გამქრალიყო. კერები გვხვდება გვიანდელი ბრინჯაოს ხანის (ძვ. წ. II ათასწლეულის დასასწისი — I ათასწლეულის დასაწყისი) ნამოსახლარებში (ხოვლეგორა, დიღომი). ფეოდალური ხანის თიხის კერებია ურბნისში (IV—VIII სს.), დმანისში (XI—XII სს.) და სხვა. ქვით ნაგები კერები — არახლოზე (XII—XIII სს.), ქოჩულოში (XII—XIII სს.) და სხვა. გვიანდელ ფეოდალურ ხანაში მას ზოგჯერ [[თონე]] ცვლიდა. საქართველოში თონის მსგავსი უძველესი კერები აღმოჩენილია სამადლოსა და ციხეგორაზე (ძვ. წ. IV—III).
 
საქართველოში უძველესი კერა (გარკვეულად განლაგებული ქვები, ორმო, რომელსაც ცეცხლის კვალი ეტყობა) გვხვდება ადრინდელი მუსტიეს ხანაში (წოფი, ბრინჯაოს მღვიმე), გვიანდელი მუსტიეს ხანაში (ჯრუჭულის მღვიმე) და ზედა პალეოლითის მთელ რიგ ძეგლებში (დევისხვრელი და სხვა). შელავერში, იმირში და ხრამის დიდ გორაზე (ძვ. წ. VI—V ათასწლეული) ნაგებობებში და ზოგჯერ მის გარეთაც გვხვდება თიხის კერები. ხრამის დიდ გორაზე კერებში ნაპოვნი თიხის ანთროპომორფული ქანდაკებანი (ერთ მათგანში 17). გამომწვარი თიხის კერები გვხვდება მტკვარ-არაქსის კულტურის (ძვ. წ. IV ათასწლეულის დასასრული—ძვ. წ. III ათასწლეულის დასაწყისი) ძეგლებში (ოზნი, ქვარაცხელები, გუდაბერტყა, ამირანის გორა და სხვა). წრიული ფორმის თიხის გამომწვარ კერას შიგა მხარეს აქვს რამდენიმე შვერილი. კერებს იყენებდნენ გასათბობად, საჭმლის მოსამზადებლად. ამავე დროს ის ოჯახის წმინდა, საკულტო ადგილიც იყო. იქ სრულდებოდა სხვადასხვა რელიგიური რიტუალი, ცდილობდნენ მასში ცეცხლი არ გამქრალიყო. კერები გვხვდება გვიანდელი ბრინჯაოს ხანის (ძვ. წ. II ათასწლეულის დასასწისი — I ათასწლეულის დასაწყისი) ნამოსახლარებში (ხოვლეგორა, დიღომი). ფეოდალური ხანის თიხის კერებია ურბნისში (IV—VIII სს.), დმანისში (XI—XII სს.) და სხვა. ქვით ნაგები კერები — არახლოზე (XII—XIII სს.), ქოჩულოში (XII—XIII სს.) და სხვა. გვიანდელ ფეოდალურ ხანაში მას ზოგჯერ [[თონე]] ცვლიდა. საქართველოში თონის მსგავსი უძველესი კერები აღმოჩენილია სამადლოსა და ციხეგორაზე (ძვ. წ. IV—III).
  
ქართველი ხალხის ძველ საცხოვრებელ ნაგებობებში (მთის სახლი, დასავლეთ საქართველოს ოდა, დარბაზული სახლი) კერა საცხოვრებლის ცენტრში იყო გამართული. აქ შედიოდა ცეცხლის დასანთები და შესანახი ადგილი — [[ყვერბი]], პურის გამოსაცხობი ოთხფეხა კერა (სვანეთი), ჯაჭვის ჩამოსაკიდებელი — [[აყარი]] და სასანთლე — [[საკვარე]]. კერებთან სრულდებოდა სხვადასხვა საწესო ჩვევები, მაგ., პატარძლის წაღმა დაბრუნება, მესისხლეთა შერიგება და სხვა.
 
 
----
 
----
 
ლიტერატურა:
 
ლიტერატურა:
 +
* <small>ქართული ეთნოლოგიური ლექსიკონი (მთ. რედაქტორი ს. ჭანტურიშვილი), თბ. 2009, გვ.68</small>
 
* <small>გ. ჩიტაია, გლეხის სახლი ქვაბლიანის ხეობაში, "მიმომხილველი", ტ. 1, 1926</small>
 
* <small>გ. ჩიტაია, გლეხის სახლი ქვაბლიანის ხეობაში, "მიმომხილველი", ტ. 1, 1926</small>
 
* <small>მ. ჩართოლანი, ქართველი ხალხის მატერიალური კულტურის ისტორიიდან, თბ., 1961</small>
 
* <small>მ. ჩართოლანი, ქართველი ხალხის მატერიალური კულტურის ისტორიიდან, თბ., 1961</small>

მიმდინარე ცვლილება 10:14, 21 აპრილი 2024 მდგომარეობით

კერა სვანურ მაჩუბში

კერა


სინონიმები: კერია, შუაცეცხლი ქართველი ხალხის ძველ საცხოვრებელ ნაგებობებში (მთის სახლი, დასავლეთ საქართველოს ოდა, დარბაზული სახლი) კერა საცხოვრებლის ცენტრში იყო გამართული. აქ შედიოდა ცეცხლის დასანთები და შესანახი ადგილი — ყვერბი, პურის გამოსაცხობი ოთხფეხა კერა (სვანეთი), ჯაჭვის ჩამოსაკიდებელი — აყარი და სასანთლე — საკვარე.

  1. ცეცხლის დასანთები და შესანახი ადგილი მიწურიატაკიანი, ანუ სოხანეიანი საცხოვრებლის ცენტრში (სინ. ყველფი); კერასთან სრულდებოდა სხვადასხვა სახის რიტუალები: პატარძლის წაღმა დაბრუნება, მესისხლეთა შერიგება და სხვა,;
  2. . დედაბოძებს შორის, ორ მეტრ სიგრძესა და მეტრნახევარ სიგანეზე, შუა ადგილას, თხუთმეტიოდე სანტიმეტრის სიღრმეზე ჩაწყობილი ქვის დიდი ლოდები, რომელთაც სიპებს უწოდებდნენ (ფშავი);
  3. . ორ-სამსართულიანი მოხეური სახლის ქვედა სართულზე, სარკმელთან ახლოს, კეთდებოდა, რომ ბოლი უფრო ადვილად გასულიყო, ხოლო ზედა სართულზე კერა - სამყოფოს უმნიშნელოვანესი ელემენტი იყო;
  4. . ზედშედგმული ჯარგვლის მეორე სართულზე, საცხოვრებელ ოთახში, ე.წ. ოდაში, მარცხენა კედლის სიახლოვეს, სპეციალურად მოწყობილ მიწაყრილზე, დადებული ორი ქვა. მიწაყრილი უსაფრთხოების მიზნით ხის ჩარჩოში იყო ჩასმული;
  5. . სვანური ქორის პირველ სართულზე, მაჩუბის, შუა ადგილას მდგარი რკინის ოთხფეხი, (გავრცელებული იყო სხვა კუთხეებშიც), რომელზედაც დადგმულია თხელი ფიქალი ქვა (კა). გამოიყენება პურის საცხობადაც. ჰქონდა საკულტო მნიშვნელობაც (სვანეთი).

საქართველოში უძველესი კერა (გარკვეულად განლაგებული ქვები, ორმო, რომელსაც ცეცხლის კვალი ეტყობა) გვხვდება ადრინდელი მუსტიეს ხანაში (წოფი, ბრინჯაოს მღვიმე), გვიანდელი მუსტიეს ხანაში (ჯრუჭულის მღვიმე) და ზედა პალეოლითის მთელ რიგ ძეგლებში (დევისხვრელი და სხვა). შელავერში, იმირში და ხრამის დიდ გორაზე (ძვ. წ. VI—V ათასწლეული) ნაგებობებში და ზოგჯერ მის გარეთაც გვხვდება თიხის კერები. ხრამის დიდ გორაზე კერებში ნაპოვნი თიხის ანთროპომორფული ქანდაკებანი (ერთ მათგანში 17). გამომწვარი თიხის კერები გვხვდება მტკვარ-არაქსის კულტურის (ძვ. წ. IV ათასწლეულის დასასრული—ძვ. წ. III ათასწლეულის დასაწყისი) ძეგლებში (ოზნი, ქვარაცხელები, გუდაბერტყა, ამირანის გორა და სხვა). წრიული ფორმის თიხის გამომწვარ კერას შიგა მხარეს აქვს რამდენიმე შვერილი. კერებს იყენებდნენ გასათბობად, საჭმლის მოსამზადებლად. ამავე დროს ის ოჯახის წმინდა, საკულტო ადგილიც იყო. იქ სრულდებოდა სხვადასხვა რელიგიური რიტუალი, ცდილობდნენ მასში ცეცხლი არ გამქრალიყო. კერები გვხვდება გვიანდელი ბრინჯაოს ხანის (ძვ. წ. II ათასწლეულის დასასწისი — I ათასწლეულის დასაწყისი) ნამოსახლარებში (ხოვლეგორა, დიღომი). ფეოდალური ხანის თიხის კერებია ურბნისში (IV—VIII სს.), დმანისში (XI—XII სს.) და სხვა. ქვით ნაგები კერები — არახლოზე (XII—XIII სს.), ქოჩულოში (XII—XIII სს.) და სხვა. გვიანდელ ფეოდალურ ხანაში მას ზოგჯერ თონე ცვლიდა. საქართველოში თონის მსგავსი უძველესი კერები აღმოჩენილია სამადლოსა და ციხეგორაზე (ძვ. წ. IV—III).


ლიტერატურა:

  • ქართული ეთნოლოგიური ლექსიკონი (მთ. რედაქტორი ს. ჭანტურიშვილი), თბ. 2009, გვ.68
  • გ. ჩიტაია, გლეხის სახლი ქვაბლიანის ხეობაში, "მიმომხილველი", ტ. 1, 1926
  • მ. ჩართოლანი, ქართველი ხალხის მატერიალური კულტურის ისტორიიდან, თბ., 1961